«بنده را از نظرات سازنده خود محروم نسازيد»

تحقيق كلاسي درس روانشناسي تجربي - استاد دكتر خدادادي

خطاي ادراك

چكيده

همان‌گونه که از عنوان این نوشتار مشخّص است، قصد داریم به بحث خطای ادراکی بپردازیم. در این‌جا با تعریف خطای ادراکی آشنا خواهیم شد امّا در مورد انواع گوناگونش فقط به خطای ادراکی در بینایی خواهیم پرداخت؛ زیرا از طرفی با مطالب و آزمایشی که مطرح خواهد شد سازگار است و از طرفی دیگر بخش عمده‌ی خطاهای ادراکی انسان در خطای بینایی یا همان خطای در دید متمرکز است. زیراکه بیشترین اطّلاعات ورودی به دستگاه ادراکی انسان از طریق چشم صورت می‌گیرد. در انتهای نوشتار به خطای ادراکی و آزمایش مولر-‌لایر اشاره خواهد شد که از برخی آزمودنی‌ها به‌عمل آمده است. به مقتضای بحث پیش‌رو به تاریخچه‌ی بحث درباره‌ی ادراک اشاره می‌کنیم زیرا از نظر اینجانب مسئله‌ای مؤثّر و بسیار اساسی برای تبیین آینده‌ی فکری و علمی دانش‌پژوهان می‌باشد سپس به تعریف احساس و ادراک نیز خواهیم پرداخت و عوامل مؤثّر بر ادراک را نیز ذکر خواهیم کرد تا مبانی نظری و تصوّری بحث برای خوانندگان و دانش‌پژوهان گرامی روشن شده و درک مباحث آسان‌تر گردد.

کلیدواژه: احساس[1]، ادراک[2]، خطای ادراکی[3]، خطای مولر- لایر[4]


برچسب‌ها: خطای ادراک, خطای دید, احساس, ادراک, مولر, لایر
ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در جمعه نهم دی 1390 ساعت 21:10 | لینک ثابت |

سنجش یادگیری به شیوه‌ی کوشش و خطا و توانایی تجسّم فضایی

چکیده

ما در این نوشتار در پی این هستیم تا با بررسی آزمایش‌هایی که توسّط ماز انجام می‌گیرند، به فرآیندهای حافظه و یادگیری بپردازیم. در واقع استفاده از روش‌های کوشش و خطا می‌تواند بهترین راه برای اندازه گرفتن میزان حافظه و سرعت یادگیری افراد باشد. زیرا حافظه و یادگیری رابطه‌ی تنگاتنگی با هم دارند که در اثنای این نوشتار به آن‌ها خواهیم پرداخت و توسّط آزمایش آدرس‌یابی که با دستگاه ماز ثبّات انجام می‌دهیم به رسم نمودار سرعت یادگیری اقدام خواهیم کرد. از این طریق است که می‌توانیم افراد را به سه گروه متفکّر و دقیق، محتاط و محافظه­کار و نامنظّم و بی­دقّت تقسیم کنیم. تا انتهای گزارش با ما همراه باشید.

کلیدواژه: یادگیری[1]، حافظه[2]، کوشش و خطا[3]، ماز ثبّات[4]

بیشتر ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در پنجشنبه بیست و ششم خرداد 1390 ساعت 2:59 | لینک ثابت |

تست سرعت ضربه‌زدن

چکیده

تصوّر کنید که قصد دارید کارخانه‌ای را تأسیس کنید و با قرار دادن سرمایه‌ای زیاد به تولید محصولی خاص بپردازید. برای عملی کردن این تصمیم علاوه بر گذراندن مراحل قانونی و احداث کارخانه و ابزار آلات ویژه‌ی آن کار، موضوع مهمّ دیگری پیش روی شماست. آن موضوع صف طویلی از کارگران خواهان شغل است که در پشت درب دفتر شما صف کشیده‌اند. شما نه قادر به این هستید که همه‌ی آن‌ها را بپذیرید و نه می‌توانید همه‌ی آن‌ها را رد نمایید. بهترین کار در این موقع طرّاحی یک آزمون علمی- عملی برای سنجش کارگرانی است که به کار شما می‌آیند و شرایط استخدام شدن را دارند. ما در این نوشتار به برخی از این آزمون‌ها که در یک نام‌گذاری کلّی به آزمون‌های سنجش مهارت‌های حرکتی معروف هستد، خواهیم پرداخت و معرّفی خواهیم کرد. مبحث سرعت ضربه از جمله موارد مطرح شده در روان‌شناسی تجربی می‌باشد و می‌توان گفت از مطالب مهم و پرثمره در این علم است که از نظر عملی بسیار مفید و پرثمره برای زندگی انسان امروزی می‌باشد. از ثمرات بسیار قابل لمس این شاخه، بحثی است که در روان‌شناسی کار و استخدام از آن صحبت می‌شود. اگر افراد مورد نظر برای استخدام از تست‌های سرعت ضربه سربلند بیرون آیند و سپس استخدام شوند آثار بسیار مثبتی برای صاحبان مشاغل خواهد داشت. هدف ما از این نوشتار پرداختن به این موضوع و معرّفی آن می‌باشد و در انتهای کار به آزمایشی که در آن به صورت عملی و با استفاده از دستگاه سنجش سرعت ضربه انجام شده است، خواهیم پرداخت و نتایج به دست آمده را مطرح خواهیم کرد.

کلیدواژه: تست سرعت ضربه[1]، مهارت حرکتی[2]، روان‌شناسی کار[3]

جهت مشاهده ادامه اینجا کلیک کنید ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در پنجشنبه بیست و ششم خرداد 1390 ساعت 2:54 | لینک ثابت |

ارزیابی آستانه‌ی تشخیص نور چشمک‌زن

چکیده

در بحث احساس و ادراک برای حواسّ انسان و حیوانات دو گونه آستانه برای حواسّ در مقابل محرّک‌های آن‌ها تعریف شده است. آستانه‌ی مطلق و آستانه‌ی اختلافی. در این بحث به تعریف آستانه‌های مذکور و شیوه‌ی تعیین آن‌ها خواهیم پرداخت. همان‌گونه که ذکر شد آستانه‌ها برای تمامی حواسّ انسان مطرح هستند و همه‌ی آن‌ها قابل سنجش می‌باشند، امّا معمولاً به خاطر ملموس‌تر بودن و ابتلای بیشتر، به آستانه‌های حسّ بینایی و چشم پرداخته شده است. در این نوشتار مختصر سعی بر این است که همین مورد بررسی شود و به ارائه‌ی آزمایشی از تعیین آستانه‌ی مطلق حسّ بینایی خواهیم پرداخت. در ادامه و به تناسب شیوه‌های تعیین آستانه‌ها، با اصطلاح پسیکوفیزیک آشنا خواهیم شد که سهم بسیار زیادی در پیشرفت و توسعه و نظام‌مند شدن روان‌شناسی تجربی دارد. تقریباً می‌توان شروع اوج‌گیری علمیِ رشته‌ی روان‌شناسی، و به تبع آن پیشرفت روان‌شناسی تجربی را از آغاز کشف قواعد و قوانین پسیکوفیزیک دانست. در انتها به انجام آزمایش سنجش ادراک آستانه‌ی سوسو خواهیم پرداخت و نتایج به دست آمده از این آزمایش را در جدولی درج خواهیم کرد و به تحلیل آن می‌پردازیم.

کلیدواژه: آستانه‌ی مطلق[1]، آستانه‌ی اختلافی[2]، پسیکوفیزیک[3]، آستانه‌ی ادراک بسامد سوسو[4].

برای مشاهده ادامه تحقیق اینجا کلیک کنید ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در پنجشنبه بیست و ششم خرداد 1390 ساعت 2:49 | لینک ثابت |

زمان واکنش

چکیده

مبحث زمان واکنش از جمله موارد مطرح شده در روان‌شناسی تجربی می‌باشد و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مطالب در این علم است که هم از نظر علمی دارای مطالب و شاخه‌های فراوانی است و هم از نظر عملی بسیار مفید و پرثمره برای زندگی انسان امروزی می‌باشد. از ثمرات بسیار قابل لمس این شاخه، بحثی است که در روان‌شناسی کار و استخدام از آن صحبت می‌شود. اگر افراد مورد نظر برای استخدام از تست‌های زمان واکنش سربلند بیرون آیند و سپس استخدام شوند آثار بسیار مثبتی خواهد داشت که در اثنای مقاله به آن‌ها اشاره خواهد شد. هدف ما از این نوشتار پرداختن به این موضوع و معرّفی آن می‌باشد و در انتهای کار به آزمایشی که در آن به صورت عملی و با استفاده از دستگاه سنجش زمان واکنش انجام شده است، خواهیم پرداخت و نتایج به دست آمده را مطرح خواهیم کرد. امّا قبل از آن به تبیین اصول و مبانی نظری مبحث زمان واکنش خواهیم پرداخت تا محلّ بحث به خوبی روشن گردد.

کلیدواژه: زمان واکنش[1]، دستگاه سنجش زمان واکنش[2]، روان‌شناسی کار، هوش مکانیکی[3]

برای مشاهده بقیه مطلب اینجا را کلیک کنید ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در پنجشنبه بیست و ششم خرداد 1390 ساعت 2:44 | لینک ثابت |

رابطه‌ی تن و روان

چکیده

بحث ارتباط بین تن و روان از مباحث مشترک بین فلسفه و روان­شناسی کلاسیک می­باشد. همیشه این مسئله مطرح بوده است که این­دو چه ارتباطی با هم دارند و چه تأثیراتی بر هم می­گذارند. آیا هیچ تأثیری بر هم ندارند یا اگر دارند کدام­یک از آن­ها بر دیگری مؤثّر است؟ آیا روان ماهیّتی مستقل نسبت به تن دارد؟ آیا روان از تن ناشی می­شود؟ آیا روان همان روح مجرّد است؟ ماهیّت روان چیست؟

این مباحث هرچند از جایگاه ویژه­ی خودشان برخوردارند امّا نوشتار حاضر درصدد بیان همه­ی این موارد و دادن جواب به همه­ی این سؤالات نیست. در این گزارش برخی موارد را به صورت پیش­فرض پذیرفته­ایم و به طرح آن­ها فقط به صورت مقدّمه می­پردازیم.

مسأله­ی اصلی که پی خواهیم گرفت، اثرات متقابل روان و تن بر یکدیگر است و این­که این اثرات را چگونه می­توان سنجید و مورد اندازه­گیری قرار داد. سپس به معرّفی دستگاه سنجش این ارتباط خواهیم پرداخت.

کلیدواژه: روان، تن، روان‌شناسی سلامت، دروغ‌سنج[1]، پاسخ الکتریکی پوست[2]

بقیه را در ادامه مطلب ملاحظه نمایید ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در پنجشنبه بیست و ششم خرداد 1390 ساعت 2:35 | لینک ثابت |

نظارت بر خود

چکیده

حتماً تا به حال واژه‌هایی از قبیل محاسبه، مراقبه و ... را شنیده‌اید. این اصطلاحات رایج میان علمای اخلاق اسلامی می‌باشد که در درس‌های اخلاق و یا کتب اخلاقی ایشان به وفور یافت می‌شود. منشأ این اصطلاحات و کاربرد آن‌ها از آیات قرآن کریم و روایات فراوانی است که از سوی ائمّه‌ی اطهار(:) صادر شده و به دست ما رسیده‌اند. تقریباً چیزی شبیه این اصطلاحات را در روان‌شناسی کلاسیک امروزی با عنوان نظارت شخصی یا خودنظارتی یا خودگردانی نیز می‌توان یافت. عرض کردم چیزی شبیه این اصطلاحات زیرا تفاوت‌هایی با هم دارند. هم در شیوه‌ی اجرا و هم در غایت و اهداف اجرای این مقولات.

بنده در این نوشتار سعی دارم تا این اصطلاحات را هم از منظر اخلاق اسلامی و هم از منظر روان‌شناسی کلاسیک توضیح مختصری دهم و در پایان به ارائه‌ی آزمایش عملی که هر یک از دانش‌پژوهان بر روی خود انجام داده‌اند، بپردازم.

کلیدواژه: نظارت شخصی[1]، خودنظارتی، خودگردانی[2]، محاسبه، مراقبه.

بقیه در ادامه ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در پنجشنبه بیست و ششم خرداد 1390 ساعت 2:28 | لینک ثابت |

یادگیری و انتقال دوجانبه (آزمایش ترسیم در آیینه)

چکیده

در بحث یادگیری موضوعی چالشی وجود دارد که موجب اختلاف بین رفتارگرایان افراطی و شناخت‌گرایان شده است. رفتارگرایان افراطی عقیده دارند که یادگیری در اعضای عمل‌کننده مثل دست‌ها و انگشتان صورت می‌گیرد امّا در مقابلِ آن‌ها شناخت‌گرایان عقیده دارند که این یادگیری در سیستم اعصاب مرکزی رخ می‌دهد و اعضا صرفاً ابزارهایی هستند برای انجام دستورات سیستم اعصاب مرکزی. شناخت‌گرایان برای اثبات عقیده‌ی خود دست به اختراع آزمایش ترسیم در آیینه زده‌اند تا به این وسیله نظر خود را اثبات کنند. ما در این نوشتار به بحث و انجام آزمایش ترسیم در آیینه خواهیم پرداخت و در پایان نتایج به دست آمده از این آزمایش را تحلیل خواهیم کرد.

کلیدواژه: یادگیری، انتقال دوجانبه[1]، ترسیم در آیینه

بقیه در ادامه ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در پنجشنبه بیست و ششم خرداد 1390 ساعت 2:21 | لینک ثابت |

بررسی مهارت‌های حرکتی و هماهنگی چشم و دست

چکیده

تصوّر کنید که قصد دارید کارخانه‌ای را تأسیس کنید و با قرار دادن سرمایه‌ای زیاد به تولید محصولی خاص بپردازید. برای عملی کردن این تصمیم علاوه بر گذراندن مراحل قانونی و احداث کارخانه و ابزار آلات ویژه‌ی آن کار، موضوع مهمّ دیگری پیش روی شماست. آن موضوع صف طویلی از کارگران خواهان شغل است که در پشت درب دفتر شما صف کشیده‌اند. شما نه قادر به این هستید که همه‌ی آن‌ها را بپذیرید و نه می‌توانید همه‌ی آن‌ها را رد نمایید. بهترین کار در این موقع طرّاحی یک آزمون علمی- عملی برای سنجش کارگرانی است که به کار شما می‌آیند و شرایط استخدام شدن را دارند. ما در این نوشتار به برخی از این آزمون‌ها که در یک نام‌گذاری کلّی به آزمون‌های سنجش مهارت‌های حرکتی معروف هستد، خواهیم پرداخت و معرّفی خواهیم کرد.

کلیدواژه: مهارت حرکتی[1]، روان‌شناسی کار[2]، لرزش‌سنج پیرون، لرزش‌سنج مارپیچ، دقّت هدف‌گیری

بقیه در ادامه ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در پنجشنبه بیست و ششم خرداد 1390 ساعت 2:15 | لینک ثابت |

سنجش دقّت توسّط تخمین فاصله

چکیده

در این نوشتار قصد داریم تا به مبحث دقّت بپردازیم و ضمن تعریف توجّه که با دقّت تقریباً‌مترادف هستند، به شرح آزمایش تخمین فاصله بپردازیم که این آزمایش توسّط خط‌کش تخمین فاصله انجام می‌شود، و نتایج آن‌را مورد بررسی قرار دهیم. در ضمن این مهم است که بدانیم تمرکز چگونه به دست می‌آید و عواملی که دقّت انسان‌ها را متأثّر می‌کنند چه هستند.

کلیدواژه: دقّت، توجّه[1]، تمرکز[2]

بقیه در ادامه ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در پنجشنبه بیست و ششم خرداد 1390 ساعت 2:8 | لینک ثابت |

روش مشاهده در روان‌شناسی تجربی

چکیده                                      محمد شمس

اوّلین مرحله از مراحل علمی در آزمایش‌های تجربی، روش مشاهده است. در این نوشتار بر این هستیم تا این روش را معرّفی کرده، انواع آن‌را ذکر کنیم و مزایا و معایب آن‌را نیز متذکّر شویم. در پایان به ذکر یک نمونه از روش مشاهده‌ی علمی همان‌گونه که در کلاس درس روان‌شناسی تجربی استاد خدادادی مطرح شد، اشاره خواهيم كرد.

کلیدواژه: مشاهده[1]

بقیه را در ادامه ی مطلب مطالعه کنید.

به نظر می رسه نقل با ذکر منبع بلامانع باشد.    http://mshams.blogfa.com


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در چهارشنبه سیزدهم بهمن 1389 ساعت 14:55 | لینک ثابت |

محاسن و معايب روش تجربی در روان‌شناسی

چکيده

در این نوشتار به تعریف روان‌شناسی تجربی خواهیم پرداخت. سپس به بیان مختصری از تاریخچه‌ی آن اشاره خواهد شد. بعد از آن به شکل‌گیری برخی مکاتب روان‌شناسی خواهیم پرداخت و سپس و در نهایت به محاسن ومعایب آن اشاره خواهیم کرد.

کلیدواژه: روان‌شناسی تجربی[1]

بقیه در ادامه ...


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد شمس در سه شنبه دوازدهم بهمن 1389 ساعت 22:23 | لینک ثابت |
 
Powered By Blogfa - Designing & Supporting Tools By WebGozar